hakimbashiA

پزشکی

hakimbashiA

پزشکی

تشخیص سندروم داون در جنین

1-تصویربرداری

تکنیکهای جدید در تصویر برداری میتواند تصاویر دقیق از داخل بدن مادر را در اختیار قرار دهد که شامل ویژگیهای جنین در حال رشد در رحم نیز است. از آنجاییکه بسیاری از ویژگیهای سندروم داون قابل دیدن است، میتوان قبل از تولد کودک این ویژگیها را جستجو کرد. نکته قابل توجه اینست که تصویر برداری میتواند احتمال تولد نوزاد مبتلا به سندرون داون را مشخص کند اما منفی شدن این تصویربرداری به معنای عدم داشتن این سندروم نیست.
2- سونوگرافی

به منظور تشخیص شفافیت پشت گردن جنیناین سونوگرافی که معمولاً در هفته های 11 تا 13 بارداری انجام میشود، غلظت و شفافیت مایع پشت گردن جنین را اندازه گیری مینماید. اگرچه این تست برای تمام زنان باردار توصیه میگردد اما بدلیل دشواری در اندازهگیری این مایع اینکار باید صرفاً توسط متخصصی که به طور خاص در این زمینه تجربه کافی دارد انجام گیرد. عموماً اگر این اندازه زیر 3 میلیمتر باشد جنین نرمال ارزیابی شده و برای بالاتر از 3 آنرمال تلقی میگردد. در صورت آنرمال بودن این آزمایش، باید با مشاور ژنتیک مشورت صورت گرفته و نتایج آزمایش با او مطرح گردد و اقدامات بعدی انجام گیرد.

ادامه مطلب...

معده دردهای خطرناک در بارداری

1- حاملگی خارج رحمیهنگامی که نطفه ای خارج از رحم به عنوان مثال در لوله رحمی بارور میشود، جنین نمیتواند زنده بماند و باید با دارو یا جراحی از بین برود. علائم معمولا بین 4 تا 12 هفته بارداری ظاهر میشوند و شامل موارد زیر میباشد:
درد شکم و خونریزیدرد در سرشانهناراحتی هنگام دفع مدفوع2- سقط جنیندرد شکمی و خونریزی قبل از 24 هفته بارداری گاهی میتواند نشانه ای از سقط جنین یا تهدیدی برای آن باشد (هنگامی که خونریزی دارید، اما بارداری به طور معمول ادامه مییابد).
3- پره اکلامپسی

ایجاد درد در زیر دنده ها در آخر بارداری زمانی که جنین رشد میکند و رحم به زیر دنده ها فشار میآورد. اما اگر این درد بد یا پایدار است، به ویژه در سمت راست، میتواند نشانه ای از پره اکلامپسی (فشار خون بالا در دوران بارداری) باشد که برخی زنان باردار را تحت تأثیر قرار میدهد. معمولا بعد از 20 هفتگی یا پس از تولد نوزاد شروع میشود. سایر علائم پره اکلامپسی عبارتند از:
سردرد شدید

مشکلات بیناییپا،

دست و چهره ی متورم

ادامه مطلب...

عوارض جانبی سینوزیت

1- کمبود اکسیژن

وقتی بوسیله ی دهان تنفس می‌کنید، هوا به درستی فیلتر نمی‌شود، بنابراین تنفس را به خطر می‌اندازید. در این شرایط مغز به سادگی اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند بنابراین منجر به کمبود تمرکز می‌شود. بینی متراکم خود را هدف قرار دهید و در طول روز بر روی تنفس تمرکز کنید.
2- داروها و تاثیر منفی بر وضوح ذهنی

داروها یک راه معمول برای مقابله با علائم سینوسی هستند، اما برخی از مواد می توانند وضوح ذهنی را مختل کنند. برخی از داروهای معمول حاوی آنتی هیستامین ها مانند کلرفنیرامین هستند که می توانند موجب خواب آلودگی شوند. سایر مواد تشکیل دهنده مانند سودوافدرین ها می توانند موجب بی قراری شود و ما را در شب بیدار نگه دارد که می تواند روز بعد را تحت تاثیر قرار دهد. اگر دارو فعلی بر روی وضوح ذهنیتان تاثیر می گذارد، در مورد سایر گزینه ها با داروساز یا پزشک صحبت کنید.
3- التهاب و تاثیرات پوستی

سینوزیت شامل التهاب است؛ به این معنی که بدن به حالت مبارزه می‌رود و بیشتر از حد معمول کار می‌کند و توضیح می‌دهد که چرا وضوح ذهنی چیزی نیست که باید باشد. ارتباط مشخصی بین التهاب مزمن و وجود مه مغزی در مجله ی مرزهای علوم اعصاب وجود دارد. این التهاب همچنین می تواند منجر به ایجاد جوش صورت یا قرمزی در برخی جاهای صورت شود. به جز این تاثیر منفی سینوزیت بر پوست ثابت نشده است.

ادامه مطلب...

درمان خانگی یبوست بارداری

صبح پس از بیدار شدن 1 لیوان آب گرم با لیمو قبل از صبحانه بنوشید

  • هر وعده غذا را با سالاد یا سبزیجات خام یا میوه شروع کنید
  • مصرف میوه های تازه مانند پرتقال، گریپ فروت، نارنگی و انگور
  • مصرف میوه خشک، به خصوص آلو
  • مصرف سبزیجات، مانند کرفس، شاهی، کلم و اسفناج
  • مصرف لوبیا، عدس
  • به پیاده روی طولانی (اینکه مسیر توالت را چند دفعه طی کنید) بروید.
  • نصف فنجان میوه ی خشک مانند زردآلو یا آلو با یک فنجان آب در فر گرم کنید تا اندازه ای که میوه ها نرم شوند و قبل از صبحانه (هم میوهها و هم آب آنرا) بخورید.
  • مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری شیره و عسل خام
  • روزانه پروبیوتیک مصرف کنید (ماست یونانی و یا لوبیا)
  • از نوشیدن نوشابه های کافئین دار خودداری کنید. اگر چه ممکن است در ابتدا روده را تحریک کنند، زیرا آنها باعث دفع ادرار میشوند و به همین علت آب بدن کم میشود. مصرف ادرارآورها در دوران بارداری خطرناک است.
  • برای دفع آسان مدفوع، روغن ارگانیک (مانند روغن نارگیل) را در نواحی پایینتان بمالید. مصرف آب به اندازه کافی و ورزش برای محافظت روده اهمیت دارد. اگر میتوانید هر روز پیاده روی کنید (حتی برای 20 دقیقه).
  • دانه های روغنی (دانه های کتان) غنی از فیبر، اسیدهای چرب ضروری و جایگزین دیگری برای پسلیوم هستند. مقدار کمی از این دانه ها را روی غلات صبحانه، سالاد یا ماست بریزید. به ازای هر قاشق دسرخوری دانه کتان باید حداقل یک لیوان بزرگ آب بنوشید.
  • ادامه مطلب....

تاثیر رازیانه بر تخمدان و کیست

برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان  زندگی می تواند بسیار دشوار باشد، زیرا شرایط محدود به دوره های نامنظم نمی شود، بلکه زندگی یک زن را در بیش از یک راه تحت تاثیر قرار می دهد. علائم رایج بیماری تنبلی تخمدان عبارتند از:

  • پریودهای نامنظم یا دردناک
  • پریودهای تاخیری
  • عدم وجود قاعدگی و درد ناخوشایند در طول قاعدگی

این وضعیت با افزایش سطح هورمون جنسی مردانه یا آندروژن در خون مشخص می شود که بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی را تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال هورمونی باعث افزایش وزن، مقاومت به انسولین، عدم رها سازی تخمک، آکنه و ناباروری در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان می شود. همه این ها همچنین می تواند منجر به تحول روانشناختی در زنان شود.

تنبلی تخمدان به عنوان یک بیماری است که نیاز به توجه پزشکی دارد. کارشناسان معتقدند که این بیماری نیاز به یک رویکرد سه جانبه دارد:

  1. مشاوره برای رژیم غذایی مناسب
  2. مدیریت وزن
  3. مصرف دارو

ادامه مطلب...